tirsdag 3. desember 2013

Ny runde med karameller

Måtte lage to runder til med karameller. Den første ble så fort borte a gitt. Skjønner ikke hvor den ble av. ;-) Oppskriften fant jeg hos Matilde Nerland.

Ingredienser:

100 g smør
2 dl kremfløte
100 g sukker
1 dl lys sirup
1 ts vaniljesukker
salte peanøtter
kokesjokolade

Hakk peanøttene, eller gjør som jeg: Legg peanøttene i en pose og hent hammeren.


Ha alle ingrediensene, bortsett fra peanøttene og sjokoladen, i en kjele


La det koke til det er 118 grader. Har du ikke sukkertermometer, så kan ta dråpe karamell i et glass med vann. Om du klarer å rulle det til en kule, så er det ferdig.



Hell det i en brødform kledd med bakepapir. Etter at jeg helte det i formen, så strødde jeg hakket sjokolade over. Som smelter på den varme karamellmassen.


Og til slutt peanøtter.



Disse er så gode, at de er farlige å ha i hus. Så jeg får gi en del bort i gaver :-) Men ikke alle :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar