søndag 22. november 2015

Trolldeig og hamptråd

Jeg har lagd noen hjerter av trolldeig.

Oppskrift på trolldeig:
1 del salt
2 deler hvetemel
1 del vann
1 ss matolje

Trolldeigen skal være fast. Den skal ikke sige sammen.. Du kan teste om den er fast nok ved å lage en rund kule. Hvis kulen fortsatt er rund etter 2-3 minutter er deigen fast nok.Trolldeig skal stekes på svak varme, rundt 80 grader. 
Hvor lang tid det tar å steke figurene avhenger av hvor tykke de er. Det kan ta fra et par timer opp til flere dager. Du finner ut om figuren er ferdig ved å dunke på det tykkeste punktet.

Jeg brukte pepperkakeform til å lage hjertene. Lagde hull for oppheng med en strikkepinne. Da de var ferdig stekte malte jeg på krakeleringslakk. Deretter malte jeg de med hvitmaling. Krakeleringslakken gjør at malingen sprekker opp.

 
Fant noen passende servietter, og brukte decoupagelim for å feste serviettene til hjertene. Til slutt tredde jeg i et pynteband til å henge de i.



Har også prøvd meg på et tre lagd av hamptråd. Her burde jeg brukt mye mer hamptråd, slik at treet ble litt "fastere". Lagde kjegler av papir/papp. 






Kledde de med plastfolie og penslet på litt olje. Deretter la jeg hamptråd i tapetlim og surret tråden rundt kjeglene. Så sto ca 1 døgn til tørk. Til slutt fjernet jeg folien og papiret. Her har jeg puttet en lyslenke inni.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar